Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
#KVHB:Begeleiding --- #KVHB:Groepswerk --- #KVHB:Jeugdhulpverlening --- #KVHB:Residentiele hulpverlening --- 321.3 --- 460.4 --- groepsbegeleiding --- methodisch hulpverlenen --- methodische praktijkbegeleiding --- orthopedagogiek --- residentiële instellingen --- teambegeleiding --- S2006638.JPG --- groepswerk --- praktijkbegeleiding --- Methodiek --- Beroep en opleiding --- 361.13 --- 371.35 --- Groepswerk --- Supervisie --- RESIDENTIELE HULPVERLENING -- 362.7
Choose an application
Het herstel van het gewone leven is een handreiking aan dagelijkse opvoeders - ouders, onderwijsgevenden, groepsleiders, gezinsverzorgenden en hun begeleiders - bij problematische opvoedingssituaties. Het opvoedingsproces kan door allerlei oorzaken schijnbaar hopeloos vastlopen. Zo vast dat er maar één uitweg mogelijk lijkt: het toepassen van specialistische therapieën en technieken - met alle kostbare moeite, tijd en geld die daarmee gemoeid zijn. Soms is dat inderdaad onvermijdelijk, maar heel vaak ook niet. Dit boek stelt één basisvraag: wat kun je in het dagelijkse leven doen om het vastgelopen opvoedingsproces weer vlot te trekken? Het herstel van het gewone leven geeft een praktisch antwoord aan opvoeders en hun begeleiders: eerst zelf maar eens nagaan of het meest voor de hand liggende - het alledaagse - wel in orde is. Vaak zijn enkele kleine veranderingen al voldoende om een vastgelopen opvoedingssituatie te ontwarren. Als dat niet gebeurt, zullen specialismen en specialisten ook niet helpen. Het gewone is voorwaarde voor het bijzondere. Inhoudsopgave : A De opvoeders 1 Heeft het kind wel echte opvoeders? 2 Heeft de opvoeder wat over voor deze kinderen? 3 Is de opvoeder open voor en gericht op de kinderen? 4 Beheerst de opvoeder de grondvormen? 5 Kan de opvoeder voldoende bijtanken? 6 Samenvatting B Het kind 7 Is dit kind wel helemaal fit? 8 Voelt dit kind zich wel veilig? 9 Onderbreking 10 Heeft dit kind voldoende eigens? 11 Komt dit kind uit zijn schulp? 12 Kan het kind zich redden? 13 Heeft dit kind de tijd? 14 Samenvatting C De omgeving 15 Heeft het kind een omgeving om groot in te worden? 16 Hoe staat het met de volheid van de omgeving? 17 Is de omgeving geordend voor het kind? 18 Is de omgeving uitdagend genoeg voor dit kind? 19 Samenvatting D De werkelijkheid achter de omgeving 20 Zijn er indirecte, opvoedingsbelemmerende factoren vlak achter de omgeving? 21 Zijn er verder liggende, indirecte opvoedingsbelemmerende factoren?
Orthopedagogics --- pedagogiek --- opvoeding --- opvoedingstips --- opvoedingsproblemen --- 460.4 --- leefgroepen --- observeren --- orthopedagogiek --- Opvoeder (groepsleider, groepsopvoeder) --- Orthopedagogiek --- Problematische opvoedingssituatie (POS) --- 37.013 --- Kinderen --- Omgevingsfactoren --- Opvoeders --- Opvoeding --- Beroep en opleiding --- 37 --- Opvoedingsproblemen. --- Orthopedagogiek. --- Education --- Pedagogic Psychology. --- Psychology --- Psychology. --- Educational psychology. --- Hulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugdzorg
Choose an application
De termen 'oplossingsgericht werken' of 'hulpverlenen' kunnen verwarrend overkomen, alsof de professionals de oplossing voor het probleem van de cliënt in huis hebben. Integendeel, de cliënten zijn zelf voor hun eigen ervaringen, problemen en perspectieven verantwoordelijk. Hulp- en dienstverleners zijn wel deskundig in het begeleiden van dit proces. Deze visie bepaalt steeds meer het maatschappelijk werk en de sociale dienstverlening, het welzijnswerk, de geestelijke gezondheidszorg, het onderwijs en het bedrijfsleven. Oplossingsgerichte hulp- en dienstverlening is een overzichtelijke, praktische, vraaggerichte manier van werken, waarbij de relatie tussen cliënt en werker weer centraal staat. Het boek geeft ook de theoretische verdieping tot één methodisch geheel weer: Cirkels van empowerment.
Maatschappelijk werk ; methodiek. --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijke hulpverlening --- empowerment --- psychosociale hulpverlening --- Social welfare methods --- #KVHB:Hulpverlening --- 321.1 --- 460.4 --- 364.044 --- Methodiek --- Oplossingsgericht werken --- Empowerment --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Beroep en opleiding --- 361.1 --- Maatschappelijk werk --- Hulpverlening --- Methodologie --- Nederland --- Vraaggestuurd werken --- Relatie cliënt --- Cliënt --- Zelfwerkzaamheid --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Maatschappelijk werk ; methodiek --- Welzijnswerk --- Hulpverlening --- Casestudies --- Probleemanalyse --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Maatschappelijk werk --- 460.4 --- eclectisch --- hulpverlening --- integratief --- maatschappelijk werk --- methodisch hulpverlenen --- postinitieel onderwijs --- 364 --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- cliënten-welzijnswerkers --- hulpverleningsproces --- Beroep en opleiding --- 361.1 --- 361.05 --- 361.2 --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Vaardigheden --- methodiek --- methodiek. --- Methodiek.
Choose an application
Vrijwel dagelijks confronteren media ons met allerlei tekortkomingen en mistoestanden in de zorg. Er is een sterk pleidooi voor vernieuwingen die weer om een zekere mate van creativiteit vragen. De sociaal hulpverlener moet zich ontwikkelen tot een creatieve professional. Maar wat bedoelen we daarmee? Bovendien is creatief gedrag niet alleen een eigenschap van de individuele hulpverlener. Het is ook de aanduiding voor een werkwijze in teamverband. Zelfs op organisatieniveau is sprake van een meer of mindere mate van creatief beleid. Creativiteit is een complex begrip met verschillende betekenissen. Dit boek benadert creativiteit vanuit vier sociaalpsychologische invalshoeken: de kenmerken van een creatief persoon, een creatieve omgeving, een creatief proces en een creatieve oplossing. Centrale vraag is: waardoor wordt creatief gedrag belemmerd en hoe kun je het bevorderen? Inhoudsopgave : 1. Creatieve benadering in de hulpverlening 2. Creatieve persoon en creatieve omgeving 3. Creatief problemen oplossen: kenmerken van het proces 4. Hoe bepaal je creativiteit ? 5. Weerstanden tegen vernieuwing en belemmeringen van creativiteit 6. Zeven technieken om creativiteit te bevorderen 7. Creatieve expertise van de professionele hulpverlener
Creativiteit. --- Hulpverlening. --- Sociale welzijnszorg. --- creativiteit --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijke hulpverlening --- psychosociale hulpverlening --- Social welfare methods --- #KVHB:Creativiteit --- #KVHB:Hulpverlening --- 460.4 --- 607.53 --- creatieve therapie --- oplossingsgericht handelen --- sociale psychologie --- Beroep en opleiding --- Beeldende expressie als therapie --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Creatieve therapie --- Hulpverlening
Choose an application
Educational sciences --- pedagogiek --- opvoeding --- Teacher education. Teacher's profession --- Beroepen --- Education --- Enseignement --- Onderwijs --- Opvoeding --- Professions --- Teachers --- Teaching --- #KVHB:Pedagogie --- 432 --- 460.4 --- instellingen jeugdzorg --- jeugdzorg --- leerlingenbegeleiding --- socialisatie --- 430 --- Pedagogiek --- 37.08 --- Pedagogie --- Leraren: professionalisering --- lerarenopleiding --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- Faculty (Education) --- Instructors --- School teachers --- Schoolteachers --- School employees --- Educators --- Theorethische opvoedkunde --- Beroep en opleiding --- Opvoeding, onderwijs, vorming ; algemeen --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Teaching. --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
Hulpverlening --- beroepsethiek --- #KVHB:Ethiek --- #KVHB:Hulpverlening --- 460.4 --- aansprakelijkheid --- bejaardenzorg --- beroepsgeheim --- beroepshouding --- culturen --- deontologie --- ethiek --- euthanasie --- informatieverwerking --- instellingsverantwoordelijkheid --- intimiteit --- jeugd en ethiek --- levensbeschouwing --- management en ethiek --- morele vorming --- observeren --- pluralisme --- professionele verantwoordelijkheid --- registratie --- relativisme --- samenwerking --- stervensbegeleiding --- teleologische ethiek --- vertrouwelijkheid --- vrijheid --- zelfdoding --- zelfsbeschikkingsrecht --- zwijgplicht --- Beroep en opleiding --- beroepsethiek. --- Beroepsethiek. --- jeugdhulpverlening --- seksualiteit --- bejaarden --- Professional ethics. Deontology --- Sociology of social care --- allochtonen --- hulpverlening --- 614.25 --- Beroepsmoraal --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Moraal (censuur) --- Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support)
Choose an application
Om goede hulpverleners te kunnen opleiden is het noodzakelijk dat opleidingen ook tijd en aandacht besteden aan de ontwikkeling van de beroepshouding van studenten. Belangrijk hierbij is dat de eigenheid van iedere student centraal staat. Voor een professionele beroepshouding kunnen de gevormde denk- en gedragspatronen die tijdens het leven gevormd worden van positieve invloed zijn, maar ze kunnen ook een goede begeleiding of verzorging in de weg staan.
Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- Professional ethics. Deontology --- Hulpverlening --- 364 --- #GBIB:IDGP --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- maatschappelijk werkers --- cliënten-welzijnswerkers --- persoonlijkheidsvorming --- welzijnswerkers, opleiding --- welzijnswerkers --- supervisie --- communicatie in de hulpverlening --- 321.4 --- 460.4 --- attitudevorming --- beroepshouding --- 364.08 --- Agologie (andragogie) --- Attitude --- Beroep --- Sociale vaardigheden --- 361.3 --- 361.05 --- 37.03 --- 371.35 --- 361.2 --- Opleiding en beroep --- Beroep en opleiding --- Maatschappelijk werk --- Praktijk --- Professionele houding --- Beroepshouding --- Teamwerk --- Hulpverleners --- sociale psychologie --- communicatie --- professionaliteit --- Hulpverlener
Choose an application
#gsdbP --- Stress 331.442 --- Verpleegkunde 616-083 --- 460.4 --- burn-out --- gehandicapten --- hulpverlening --- methodisch werken --- stress --- 610.15 ) Burnout --- 159.944 --- Burnout --- Hulpverlening --- Organisatie --- Preventie --- Stress --- Beroep en opleiding --- Burn-out --- hulpverleners --- hulpverleners. --- Hulpverleners. --- arbeidsbelasting --- Burn-out ; hulpverleners --- burnout --- #KVHB:Burnout --- 331.44 --- 613.7 --- Hulpverlening : burnout --- welzijnswerkers --- humanisering van de arbeid --- management in de welzijnsinstelling --- 364.4 --- werkstress --- #SBIB:316.8H30 --- #A9401A --- #KVHB:Stress --- #KVHB:Hulpverlening --- 604.6 --- 364.4 Hulpverlening. Bijstand --- Hulpverlening. Bijstand --- 361.05 --- 658.31 --- 361.03 --- 331.02 --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Psychiatry --- Social psychology --- Sociology of social care
Choose an application
De laatste jaren geniet de handelingsgerichte diagnostiek (HGD), een praktijkmodel om onderwijsproblemen op te sporen en aan te pakken, bij psychologen, orthopedagogen, CLB-medewerkers en interne begeleiders veel belangstelling. Dit boek is specifiek gericht op die laatste beroepscategorie en is een afgeleide van het handboek 'Handelingsgerichte diagnostiek' (2de, herziene druk, 2004); het is hertaald naar de Vlaamse onderwijssituatie.Handelingsgericht werken (HGW) voor zorgbegeleiders is van toepassing als een leerkracht, ouder of kind de zorgbegeleider benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Het is opgebouwd volgens de onderdelen van het model: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De interne begeleider krijgt naast een aantal theoretische kaders ook handige kijkwijzers, analyseschema's, checklists etc. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan; ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld Het geheel is zeer praktisch van aard en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleider. Het boek wordt besloten met bijlagen (onder andere formulieren en analyseschema's) en een degelijke literatuurlijst. Een aanrader voor zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, remedial teachers en voor allen die bekommerd zijn om leerlingenzorg
Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|